Fals jurnal de încă o înmormântare

Dorin David Publicat la: 24-02-2015

De la dispariţia prof. univ. dr. Andrei Bodiu, Universitatea „Transilvania” din Brașov nu a mai suferit o pierdere atât de mare, cum s-a întâmplat miercuri, 17 septembrie, când a murit fulgerător, într-un accident de mașină, prof. univ. dr. ing. Doru Talabă. Primul a îndeplinit și funcţia de vicepreședinte al Senatului Universităţii, al doilea ocupa și funcţia de prorector cu activitatea de cercetare știinţifică. Doi oameni diferiţi, dar amândoi implicaţi în diverse proiecte culturale și știinţifice. Două vieţi diferite, dar convergente în năzuinţa de a vedea Universitatea progresând. Două finaluri diferite, dar unite prin tragic și imprevizibil. Și prin încă ceva, ce se ascunde subtil în spatele morţii lor.


În cazul lui Andrei Bodiu, mort în urma unui atac de cord, s-ar putea spune că nu ar trebui să existe strigăte de revoltă: poate doar câteva mute, împotriva sorţii nedrepte. Dar nu este chiar așa: în spatele dispariţiei lui Andrei se ascunde o întreagă viaţă de muncă, fără încetare, respectiv un stres continuu, la care și-a supus inima care într-un final a cedat. Firește că ambiţiile lui Andrei erau mari, dar și sistemele în care era angrenat, fie că erau universitare, pedagogice, culturale ș.am.d., l-au presat din toate părţile.


În schimb, în cazul lui Doru Talabă, situaţia se schimbă radical, iar revolta iese strigând: alături de alte mii de victime ale accidentelor rutiere din România (cu siguranţă mai mult de jumătate din totalul celor decedaţi în accidentele rutiere de după decembrie ’89), și Doru Talabă a fost ucis de lipsa autostrăzilor. Aceasta este realitatea din spatele morţii sale. 


Toate acele accidente din care au rezultat fie numai răniţi, fie morţi, puteau fi evitate dacă existau autostrăzile care ar fi trebuit să existe după atâta amar de ani de la Revoluţie. De aceea, nu ar fi de nici o mirare acuzele rostite sau doar gândite de familiile victimelor din 1990 încoace, aduse tuturor guvernelor care s-au perindat de atunci, în frunte cu prim-miniștrii lor și alţi miniștri implicaţi, cum ar fi cei ai Transporturilor, apoi conducerile Companiei de Drumuri și (ce ironie!) Autostrăzi, precum și conducerile companiilor gen Bechtel și altele care or mai fi, care au câștigat contracte, au încasat bani (mulţi, nenumăraţi!) și au plecat fără să construiască autostrăzile pentru care au fost plătiţi.

Ei sunt, dacă nu vinovaţii direcţi, atunci cei din spatele acestei tragedii (încă una care se adaugă multor altora) la scară naţională, așa cum – ca să folosim două dintre cele mai tragice exemple din istoria recentă – sunt vinovaţi nu doar cei care i-au executat pe prizonierii lagărelor naziste sau ai închisorilor comuniste, ci și cei care au conceput „soluţiile”, care au orchestrat totul, fără să comită ei înșiși direct vreo crimă.


Nici nu știu ce ar putea face membrii familiilor victimelor unor astfel de accidente – și, nici nu mai este nevoie să o spun, nu al celor de genul: condus mort de beat, trezit mort de-a binelea – pentru ca toţi cei vinovaţi să plătească… Dar nu mă pot opri să întreb: noi ce putem face, noi, care asistăm de pe margine? Să ne bucurăm că nu suntem noi în această situaţie? Să tot așteptăm neputincioși până cădem și noi victime? Sau să strigăm nu doar: „Ne-am săturat, ajunge!”, ci de-a dreptul: „Sunteţi vinovaţi!”. Să arătăm cu degetul spre toţi vinovaţii, spre toţi cei responsabili! Și să-i privim nu cu ură, ci cu dreptate și mai ales să le cerem socoteală în Justiţie. Nu pentru ce nu au înfăptuit, ci pentru ce au făcut nefăcând ce trebuia! Și mai ales să nu-i votăm în continuare, să le plătim salariile și să le înghiţim minciunile ori de câte ori deturnează fonduri, încasează comisioane uriașe, își încalcă promisiunile și nu își fac treaba pentru care au fost aleși: servirea binelui poporului și dezvoltării ţării.


Pentru că locul multora nu este în guverne, președinţii, primării, consilii sau alte, multe, diverse, nenumărate conduceri.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe