În luna octombrie a avut loc la Iași Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr. Anul acesta, FITPTI a avut titulatura Altfel și s-a axat pe spectacolele-concert și pe cele interactive. Un altfel de spectacol interactiv este și Autorul de la Craiova....
Spectacole-concert în FITPTI 2018
Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr de la Iași de anul acesta include câteva spectacole-concert ce pun în valoare calitățile vocale, dar și pe cele instrumentale ale actorilor de la teatrele participante. Am în vedere în special...
Terapia prin artă cu aplicații în arta teatrală
La granița dintre artă și psihoterapie, terapia prin artă se referă la modalitățile de expresie creative folosite de terapeut pentru a-i ajuta pe alții să atingă o stare de bine datorită interacțiunii, comunicării, liberei exprimări etc. Vindecarea și în acest...
Puțini îmi imaginez că sunt cei ce nu cunosc versurile lui Nichita Stănescu: „Spune-mi, dacă te-aș prinde-ntr-o zi/ și ți-aș săruta talpa piciorului,/ nu-i așa că ai șchiopăta puțin după aceea,/ de teamă să nu-mi strivești sărutul?”. Dar câți...
Tanabata (The Star Festival 2018)
Potrivit calendarului gregorian, cea de-a șaptea zi a celei de-a șaptea luni a anului din calendarul japonez lunisolar a fost calculată și corespunde următoarelor zile în următorii cinci ani, incluzând anul curent: 17 august 2018, 7 august 2019, 25 august 2020, 14...
Mihai Eminescu și teatrul (câteva consideraţii)
Raportarea poetului Mihai Eminescu la teatru este una intimă, deși postura de critic teatral e una destul de puţin cunoscută, mai puţin cunoscută publicului larg chiar decât cea de publicist propriu-zis. Am citit scrierile de critică teatrală ale lui Mihai Eminescu din...
Se știe că studierea activității electrice a creierului unor persoane cărora li s-a solicitat să mediteze la ideea de Dumnezeu, indiferent de credință sau religie, spre deosebire de persoane care sunt atee sau nu au nici un fel de reprezentare mentală a ideii de Dumnezeu,...
Hedda Gabler: Istoria care nu se schimbă
Botond Nagy e de apreciat pentru curajul cu care abordează clasicii deoarece stăpânește textul și lucrul cu actorii. Actualizările sale îl recomandă ca pe un regizor familiar cu limbajul teatral occidental. Strict în Hedda Gabler, schimbă textul împreună...
Teatrul ca pregătire pentru moarte
Rambuku este o mostră de teatru ca rugă, un poem dramatic despre ființă și neființă, despre realitate și irealitate, despre invizibil și deitatea ce nu poate fi numită prin atributele pe care le folosim pentru a ne referi la existența sensibilă, dincolo de afirmație...
Istoria teatrului reține numele lui Tudor Șoimaru (1898-1967) în categoria dramaturgilor proletcultiști, în special cu referire la piesele sale istorice. Dintre acestea, Povestea Unirii (1959), în patru acte, a fost reprezentată pe scena Teatrului Național din...
A apărut o generație de tineri regizori în România, printre care și Alex Bogdan, care lucrează cu actori foarte expresivi, construind spectacolul din prestația acestora. Montarea foarte naturalistă în discuție aici insistă pe căldura exterioară dublată...
Despre regizori, văzuți de ei înșiși (II)
Gianina Cărbunariu este singurul regizor român care a făcut de-a lungul timpului dovada unui efort teoretic serios pentru justificarea demersului ei artistic. Și aici nu mă refer atât la activitatea de documentare care precede producerea unui spectacol sau la transpunerea...
Despre regizori, văzuți de ei înșiși (I)
Volumul de interviuri bilingv (român-englez), coordonat de criticul de teatru Oltița Cîntec (Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative/Romanian Theatre Directing, from Authorship to Collaborative Practices), apărut la Editura Timpul...
Problematica socială în teatrul contemporan
Majoritatea regizorilor au început să migreze înspre o problematică de tip social, valorificând textul sau adăugându-i un plus de valoare în această privință. Deoarece, în absența unui aspect sociopolitic, teatrul iese din sfera cetății...
Nirvana, între iluzie și dezvrăjire estetică
În primăvara lui 2008, regizorul Radu Afrim monta la Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în premieră națională, Boala Familiei M, de Fausto Paravidino, iar în debutul primăverii lui 2017 a pus în scenă la Teatrul Național „Vasile...
Stilul direct și controversat al dramaturgului american Neil LaBute, preocupat de trame de cuplu, se pliază foarte bine pe stilul regizoral al lui Cristian Juncu, dispunând de o abilitate extraordinară de a atrage atenția spectatorului prin jocul pătrunzător, captivant...